«Σήμερα η Αργεντινή δεν μπορεί να ανταποκριθεί στην πληρωμή των υποχρεώσεών της σχετικά με το δημόσιο χρέος, έχουμε τη θέληση να το κάνουμε αλλά δεν έχουμε τη δυνατότητα». Αυτό αποτελεί το moto της νέας κυβέρνησης της Αργεντινής υπό το νέο πρόεδρο Alberto Fernández.
Η πρόταση της κυβέρνησης της Αργεντινής σχετικά με το δημόσιο χρέος κατατέθηκε στον προβλεπόμενο χρόνο. Επίσης και με ουσιαστικούς όρους ,σύμφωνη με την χρηματοοικονομική κατάσταση της χώρας αλλά και με τις αρνητικές επιπτώσεις της πανδημίας COVID-19.
«Η Αργεντινή δεν θα πληρώσει απολύτως τίποτε τα έτη 2020,2021,2022, και θα ξαναρχίσει τις πληρωμές το 2023 με επιτόκιο 0,5% το οποίο μπορεί να αυξάνεται προοδευτικά μέχρι του επιπέδου που μπορεί να υποστηριχθεί από τις δυνατότητες της χώρας» όπως δήλωσε ο υπουργός οικονομικών Martín Guzmán. Μάλιστα διευκρίνισε ότι ένα χρέος που μπορεί να υποστηριχθεί σημαίνει ότι δεν λειτουργεί εις βάρος της οικονομίας της Αργεντινής.
Η πρόταση της αναδιάρθρωσης του χρέους από την κυβέρνηση, αφορά σε 68 δις δολάρια του εξωτερικού χρέους που έχει εκδοθεί με βάση ξένο δίκαιο και βρίσκεται στα χέρια των ιδιωτών πιστωτών. Πρόκειται για μείωση τόκων ύψους 37,9 δις δολαρίων και κεφαλαίου ύψους 3,6 δις δολαρίων. Σε ποσοστιαίους όρους η μείωση που αφορά στους τόκους ισοδυναμεί με το 64,0% του συνολικού ποσού που έπρεπε να καταβληθεί και του κεφαλαίου στο 5,4%. Η ημερομηνία λήξης της πρότασης είναι η 22 Μαΐου 2020.
Στον Πίνακα 1 , αποτυπώνεται το μέγεθος του δημοσίου χρέους της Αργεντινής στο τέλος του έτους 2019.
Πίνακας 1
Δημόσιο χρέος της Αργεντινής.
Πηγή : ΔΝΤ
Η συμμετοχή της προηγούμενης κυβέρνησης Μ Μάκρι στην αύξηση του χρέους είναι εμφανής από τα παρακάτω στοιχεία: το 2015 το ΔΧ ανερχόταν σε 220,0δις δολάρια ή 52% του ΑΕΠ ενώ το 2019 σε 323 δις δολάρια ή 88,0% του ΑΕΠ.(Γράφημα 1).
Γράφημα 1
Εγχώριο και Εξωτερικό χρέος ως % του ΑΕΠ
Πηγή: CEPASTAL
Επίσης η κυβέρνηση Μ Μάκρι επιδείνωσε το έλλειμμα του ισοζυγίου τρεχουσών της χώρας με τις γνωστές πολιτικές της για απελευθέρωσε του διεθνούς εμπορίου της χώρας. (Γράφημα 2).
Γράφημα 2
Ισοζύγιο Τρεχουσών Συναλλαγών ως % του ΑΕΠ
Πηγή: CEPASTAL