Δευτέρα, 14 Οκτωβρίου 2013

Τα ελληνικά επιχειρηματικά κεφάλαια επενδύουν πρωτίστως μακροχρόνια στην ελληνική οικονομία.


Εδώ και πολύ καιρό υποστηρίζω ότι στην Ελλάδα επενδύουν,  σύμφωνα με την μακροχρόνια λογική  η οποία συμβάλλει καθοριστικά στη μεγέθυνση των  παραγομένων  προϊόντων και υπηρεσιών  , κυρίως ελληνικά επιχειρηματικά κεφάλαια .  Αναλαμβάνουν δηλαδή τη διοίκηση της επένδυσης και διαχειρίζονται τους κινδύνους και τις αποδόσεις. Βεβαίως υπάρχουν και ξένα κεφάλαια τα οποία λειτουργούν προς αυτή την κατεύθυνση , είναι όμως  η απόλυτη μειοψηφία των εισρεόντων κεφαλαίων τα οποία κατευθύνονται στον χρηματοπιστωτικό τομέα. Σύμφωνα με τα στοιχεία της ΤτΕ πάνω από το 80,% τα τελευταία έτη πηγαίνουν στον χρηματοπιστωτικό τομέα. Αντιθέτως έχουμε πάντοτε ,  τουλάχιστον από την εποχή του Α. Συγγρού,   μεγάλη  εισροή επενδύσεων χαρτοφυλακίου  οι οποίες  από τη φύσης τους  είναι βραχυχρόνιες , υψηλά κερδοσκοπικές  και αρκετά απρόβλεπτες στη συμπεριφορά τους.
Βαδίζοντας  στο τέταρτο έτος του Μνημονίου  παρατηρούμε ότι , τουλάχιστον μέχρι σήμερα , τα ελληνικά επιχειρηματικά κεφάλαια είναι αυτά που συμμετέχουν στις όποιες  ιδιωτικοποιήσεις  έχουν πραγματοποιηθεί.
- Στη μακροχρόνια μίσθωση του Διεθνούς Κέντρου Ραδιοτηλεόρασης – IBC  GOLDEN     HALL. 
  -Στην ιδιωτικοποίηση του ΟΠΑΠ
Για την πώληση και μίσθωση 28 ακινήτων του Δημοσίου τρείς ελληνικών συμφερόντων εταιρείες έχουν υποβάλλει δεσμευτικές προσφορές :

               DOLPHIN CAPITAL REIT LTD
               Eurobank Properties REIC
               NBG Pangaea REIC   
  
        - Για την παραχώρηση του δικαιώματος χρήσης, διαχείρισης, ανάπτυξης, επέκτασης, συντήρησης και εκμετάλλευσης των Περιφερειακών Αεροδρομίων     επτά (7) επενδυτικών σχημάτων που θα συνεχίσουν στη Β’ φάση του διαγωνισμού. Στην επόμενη λοιπόν φάση του διαγωνισμού συνεχίζουν οι παρακάτω επτά ενδιαφερόμενοι, σχήματα στα οποία συμμετέχουν και μεγάλες ελληνικές εταιρείες :
-Aeroport De La Cote d'Azur.
ην σύμπραξη της ελληνικής κατασκευαστικής J&P ΑΒΑΞ και της ελβετικής "Zurich Airport", που εκμεταλλεύται το αεροδρόμιο της Ζυρίχης,

- τον Διεθνή Αερολιμένας Αθηνών «Ελ. Βενιζέλος»,
-ΔΑΑ, ο Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών.
-FRAPORT AG - Όμιλος Κοπελούζου.
-Vinci – Ελλάκτωρ.
-Corporation America – ΜΕΤΚΑ
-Advent.
 Υπενθυμίζεται ότι η αποκρατικοποίηση των περιφερειακών αεροδρομίων προχωρά σε δύο ομάδες. Η Ομάδα Α περιλαμβάνει τα αεροδρόμια Θεσσαλονίκης, Κέρκυρας, Χανίων, Κεφαλονιάς, Ζακύνθου, Ακτίου, Καβάλας και η Ομάδα Β περιλαμβάνει τα αεροδρόμια Ρόδου, Κω, Σάμου, Μυτιλήνης, Μυκόνου, Σαντορίνης και Σκιάθου.
Μέχρι τη δημοσίευση της Πρόσκλησης Υποβολής Προσφοράς και ανάλογα με το ενδιαφέρον, που θα εκδηλωθεί, το ΤΑΙΠΕΔ μπορεί να συμπεριλάβει μέχρι τρία από τα αεροδρόμια Αλεξανδρούπολης, Αράξου, Καλαμάτας και Νέας Αγχιάλου για την Ομάδα Α και τα αεροδρόμια Χίου, Καρπάθου, Νέας Αγχιάλου και Λήμνου για την Ομάδα Β.

-     Στον τραπεζικό τομέα παρατηρούμε την αποχώρηση μεγάλων ξένων τραπεζών , οι γαλλικές : Credit Agricole , Societe Generale , η πορτογαλική  Millenium BCP Group, και οι κυπριακές : Τράπεζα Κύπρου , Λαϊκή , Ελληνική. Ότι κατείχαν στην Ελλάδα πέρασαν σε ελληνικούς τραπεζικούς ομίλους : στην Alpha και στην Τράπεζα Πειραιώς
   -Επίσης όλα τα  υπόλοιπα τραπεζικά ιδρύματα τα οποία λειτουργούσαν στην Ελλάδα (Αγροτική, Ταχυδρομικό Ταμιευτήριο, Proton, FBB ) αποκτήθηκαν από τις ελληνικές συστημικές λεγόμενες τράπεζες.
Συγχρόνως παρατηρούμε ότι αρκετά ξένα κεφάλαια , Hedge Funds , έχουν ήδη επενδύσει μέσω επενδύσεων χαρτοφυλακίου στους ελληνικούς τραπεζικούς ομίλους.
-          Έχουμε ακόμη την  αποχώρηση της γαλλικής Carrefour από το χώρο της λιανικής πώλησης τροφίμων και την απόκτηση των δραστηριοτήτων της από την ελληνική εταιρεία Μαρινόπουλος.
Τα ανωτέρω αναφερόμενα υποδηλώνουν , τουλάχιστον μέχρι σήμερα, ότι τα ξένα κεφάλαια επιλέγουν βασικά τις επενδύσεις χαρτοφυλακίου για λόγους κυρίως αποδόσεων και  εύκολης ρευστοποίησης . Όμως η ελληνική οικονομία έχει πρωτίστως ανάγκη από μακροχρόνιες παραγωγικές επενδύσεις σε μια προσπάθεια αναβάθμισης του παραγωγικού της δυναμικού . Τα ελληνικά επιχειρηματικά κεφάλαια θα συνεχίσουν να επενδύουν  και με αυτό τον τρόπο. Όμως θα είναι σε θέση να αναβαθμίσουν την ελληνική παραγωγική μηχανή; Διότι αυτό είναι το ζητούμενο.